dijous, 26 de juny de 2008

El llatí i les PAU

Com a conseqüència de l'enuig que molts de vosaltres heu manifestat a causa del nivell de l'examen de llatí de selectivitat, hem pensat de fer una carta COM A ASSOCIACIÓ DEL PROFESSORAT DE CLÀSSIQUES que podeu signar per fer-la arribar a la coordinació de les PAU per tal que el nivell de les proves de les PAU sigui l' adequat a la realitat dels nostres estudiants.
A l'atenció del coordinador de selectivitat de llatí:
A l'atenció de la coordinadora de les PAU de Catalunya:
Benvolguts senyors,
Ens adrecem a vostès com a responsables de la selectivitat a Catalunya per transmetre’ls el malestar que ha generat entre el professorat la prova de llatí d’aquesta darrera convocatòria.
Com a docents, sabem la dificultat que comporta idear una prova objectiva i que satisfaci a tothom. És cert que les proves de llatí de les últimes convocatòries han tingut un nivell més que acceptable i accessible per al nostre alumnat. Això ha quedat palès en un resultats prou satisfactoris tant per a professorat com per a l’alumnat, la qual cosa fa que els alumnes vulguin cursar les nostres matèries ja que no hi ha un salt entre el nivell del treballat a classe en comparació amb el que se’ls exigirà a les proves de les PAU.
Tanmateix, aquest any (tot i que l’examen no sortia del temari proposat) l’acumulació de dificultats comportava que la gran majoria d’alumnes no poguessin copsar-ne el sentit, ja que a més de la dificultat que presentava, es tracta d’un text no seguit, sinó format per diverses oracions extretes del seu context original, que pensem que encara dificulten més la comprensió (podeu consultar el text original i sense retocs a http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roman/Texts/Pliny_the_Elder/7*.html, XLVIII, 153- 156).
NOSALTRES patim perquè les notes dels nostres estudiants no es vegin afectades, ja que una prova excessivament dura o amb resultats nefastos pot provocar un rebuig cap a les nostres matèries, ja de per sí minoritàries i amb greus problemes per ser ofertes als instituts de secundària.
Esperem que entenguin que la intenció d’aquesta carta no és anar en contra de ningú, sinó provocar una reflexió sobre la prova de selectivitat i transmetre-ls el neguit del professorat de clàssiques de secundària i la inquietud de quines conseqüències poden derivar-se dels resultats d’aquesta prova (principalment, un descens del nombre d’alumnes de les nostres matèries).

Si voleu que consti la vostra signatura feu-nos arribar les vostres dades (nom, cognoms, DNI, nom del centre on treballeu) a correu.aplec@gmail.com.

11 comentaris:

Iulius ha dit...
Un administrador del bloc ha eliminat aquest comentari.
IES FORAT DEL VENT (NOCTURN) CERDANYOLA ha dit...

EL DIA 27 DE JUNY PASSAT, EN UNA REUNIÓ, LA DIRECTORA DEL IES FORAT DEL VENT VA DIR QUE LI HAVIEN INFORMAT EXPLICITAMENT QUE EL DEPARTAMENT D'EDUCACIÓ VOL TREURE EL GREC DEL CURRICULUM DE MATÈRIES PRESENCIALS DE BATXILLERAT, DEIXANT-LA ÚNICAMENT AL IOC, DE FORMA VIRTUAL

santi ha dit...

Dissortadament la vostra associació comença a tindre feina.
Abans d'anar-hi a l'administració amb queixes i propostes de millora de la qualitat de l'ensenyament de les nostres matèries ens hem de posar d'acord professors de secundària i universitaris. Potser, si mirem el benefici de la nostra especialitat, i no el propi, ens convendria actuar més com a pedagogs que no pas com a filòlegs.

ASSOCIACIÓ DE PROFESSORS DE LLENGÜES CLÀSSIQUES ha dit...

En quin sentit ho dius això Santi? Què és el que creus que hauria de fer la nostra associació?

santi ha dit...

Perdoneu la generalitat del comentari. Els resums de vegades surten massa abstractes.

Sens dubte és important que us manifesteu i us feu sentir davant qualsevol mesura que colpeje les nostres especialitats, bé per ignorància, bé malintencionadament, i vos felicite per la decisió d’actuació conjunta.
Situacions com la que heu viscut crec que estan relacionades amb la el problema de fons que no hem acabat de resoldre. Cal que obrim el debat seriòs sobre la didàctica. Ara que comencem a dinamitzar des de baix l’aprenentatge del grec i del llatí amb nous mètodes, és important fer un esforç per tal de guanyar posicions a poc a poc i convèncer així tothom de la “utilitat” de les nostres especialitats, fent veure que les coses es poden fer d’una altra manera, perquè els anys de secundària al batxillerat humanístic no han de servir per preparar necessàriament filòlegs en miniatura; perquè aprendre una llengua i una cultura a nivell inicial no significa només estudiar, i menys teoria gramatical; perquè s’ha de tindre temps per disfrutar i no anar agobiats per cobrir un temari “imprescindible”. Si, arribats a a aquest punt, establirem una prova objectivament satisfactòria per a la majoria ens evitariem dependre dels criteris arbitraris de l’especialista de torn implicat en les PAU.
Salutem plurimam

Anònim ha dit...
Un administrador del bloc ha eliminat aquest comentari.
ASSOCIACIÓ DE PROFESSORS DE LLENGÜES CLÀSSIQUES ha dit...

Totes les opinions haurien d'anar signades, altrament seran esborrades. Gràcies

Anònim ha dit...
Un administrador del bloc ha eliminat aquest comentari.
ASSOCIACIÓ DE PROFESSORS DE LLENGÜES CLÀSSIQUES ha dit...

El comentari anterior ha estat eliminat pel seu contingut injuriós. A nivell personal he de dir que és gratificant veure com hi ha gent que es val de l'anonimat per insultar i no és prou persona com per signar amb el seu nom.
Aquesta segona part del comentari la faig JO (Guillem Cintas i Zuazua) a nivell personal, no com a membre d'APLEC

dhgfjhg ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
medusa ha dit...
Un administrador del bloc ha eliminat aquest comentari.